Procedura rozpatrywania skarg
PROCEDURA PRZYJMOWANIA I KOORDYNOWANIA SKARG
I WNIOSKÓW W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II
W KAPLONOSACH
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071, z późn.zm)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5 poz.46)
Rozdział I
Zasady ogólne
- W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Kaplonosach wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
- Dyrektora szkoły - w dniach i godzinach pracy szkoły,
- wychowawców klas w godzinach pracy i terminach zgodnych
z harmonogramem wywiadówek. - Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- pisemnie,
- W przypadku ustnego złożenia skargi, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół (notatkę), którą podpisuje wnoszący oraz przyjmujący zgłoszenie – zał. nr 7.
- Skargi i wnioski nie należące do kompetencji szkoły przekazywane są, po uprzednim zarejestrowaniu, do wnoszącego ze wskazaniem właściwego adresata - zał. nr 6.
- Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrywania.
- Dyrektor szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków. Rejestracja następuje poprzez wpisanie na obwolucie skargi/wniosku numeru obowiązującego w dokumentacji skargi/wniosku składającego się z:
- symbolu klasyfikacyjnego rzeczowego wykazu akt,
- kolejnego numeru z rejestru,
Ponadto Dyrektor wpisuje termin ich załatwienia.
- Jeżeli rozpatrzenie wniosku lub skargi wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, w zależności od tego kogo dotyczy, wskazane niżej osoby zbierają niezbędne informacje, a więc jeśli:
- skargę składa uczeń lub rodzic na postępowanie innego ucznia – wyjaśnieniem skargi zajmuje się wychowawca, pedagog,
- skargę składa uczeń lub rodzic na postepowanie nauczyciela – wyjaśnieniem skargi zajmuje się pedagog lub dyrektor,
- skargę składa nauczyciel na postępowanie ucznia – wyjaśnieniem skargi zajmuje się wychowawca, pedagog lub dyrektor,
- skargę składa nauczyciel na postepowanie innego nauczyciela – wyjaśnieniem skargi zajmuje się dyrektor.
- Kontrolę nad realizacją rozpatrywania skargi i wniosków sprawuje Dyrektor Szkoły.
Rozdział II
Rozpatrywanie skarg i wniosków:
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku należy sporządzić dokumentację zawierającą:
- oryginał skargi/wniosku,
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku
i wynikach postępowania wyjaśniającego, - materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku (oświadczenia, opinie, kserokopie dokumentów, wyciągi),
- odpowiedź do wnoszącego, informującą o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
- pismo do organu prowadzącego, jeśli wymaga tego sprawa.
- Odpowiedź na skargę/wniosek winna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem
się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku, - faktyczne i prawne (z podaniem podstawy prawnej) uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
- imię i nazwisko, podpis i stanowisko osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
- Projekt odpowiedzi na skargę/wniosek. Osoba rozpatrująca sprawę, po uprzednim parafowaniu jej, przekazuje do podpisu Dyrektorowi.
- Pełną dokumentację po zakończeniu sprawy, nie później niż 7 dni po otrzymaniu potwierdzenia odbioru odpowiedzi na skargę/wniosek, przekazuje się Dyrektorowi, potwierdzając ten fakt własnoręcznym podpisem w rejestrze skarg i wniosków.
Na obwolucie skargi/wnioski, na której zamieszcza się spis dokumentów zgromadzonych w trakcie załatwiania skargi/wniosku, powinien znajdować się również podpis Dyrektora Szkoły. - W przypadku wydania nauczycielowi/pracownikowi zaleceń przez osobę rozpatrującą skargę/wniosek należy kopię tego pisma dołączyć do dokumentacji wymienionej
w ust. 4. Kontrolę z wykonania wydanych zaleceń przeprowadza osoba wydająca je. - Za jakość i prawidłowe wykonanie, załatwienie skargi/wniosku odpowiadają osoby,
na które dekretowano wniosek/skargę.
Rozdział III
Terminy:
- Termin rozpatrzenia skargi/wniosku wynosi, z zastrzeżeniem ust.2, do miesiąca od dnia wpływu.
- Ustala się następujące terminy rozpatrywania skarg i wniosków:
- do 2 miesięcy, gdy skarga lub wniosek jest szczególnie skomplikowany,
- do 7 dni należy:
- zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
- przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodu przesunięcia, jeżeli
nie ma możliwości ich załatwienia w określonym terminie, - zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
POSTĘPOWANIE PRZY ROZPATRYWANIU SKARG I WNIOSKÓW
- Przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku – zał. nr 1.
- Analiza treści skargi/wniosku.
- Wyłonienie i wyszczególnienie zarzutów.
- Jeżeli z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego skargę do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpatrywania – zał. nr 2.
- Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.
- Zaplanowanie trybu i działań (czynności) postępowania wyjaśniającego.
- W przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie, pisemne zawiadomienie osobę wnoszącą, zgodnie z zał. nr 3 i 4.
- Przeprowadzanie zaplanowanych działań i czynności oraz zebranie materiałów.
- Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie
się do stanu prawnego i zasadności zarzutów. - Wyszczególnienie innych spostrzeżeń niezwiązanych ze skargą/wnioskiem,
a wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. - Redagowanie uwag i wniosków oraz określenie przyczyn sytuacji zaistniałej
w szkole/placówce. - Sporządzenie notatki służbowej wg wzoru – zał. nr 5.
- Opracowanie projektu odpowiedzi do wnoszącego o wynikach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych innych działaniach związanych z załatwieniem sprawy oraz jej skonsultowanie z Dyrektorem Szkoły.
- Przesłanie do wnoszącego informacji pisemnej o wynikach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, rozstrzygnięciach, podjętych działaniach.
- Przesłanie do szkoły informacji o wynikach załatwienia skargi/wniosku z ewentualnymi zaleceniami (z terminem i podstawą prawną), pouczeniem, uwagami, wskazaniami itp.
- Sformułowanie wniosków do dalszej pracy – w aspekcie poprawy pracy szkoły.