Szkoła Podstawowa |im. Jana Pawła II w Kaplonosach

22-205 Wyryki, Kaplonosy 73   Tel: (82) 571-72-26

e-mail spkaplonosy@spkapl.com

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 142692
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Procedura rozpatrywania skarg

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I KOORDYNOWANIA SKARG
I WNIOSKÓW W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II
W KAPLONOSACH

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071, z późn.zm)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5 poz.46)

 

Rozdział I

Zasady ogólne

  1. W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Kaplonosach wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
  2. Dyrektora szkoły - w dniach i godzinach pracy szkoły,
  3. wychowawców klas w godzinach pracy i terminach zgodnych
    z harmonogramem wywiadówek.
  4. Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
  • pisemnie,
  •  
  1. W przypadku ustnego złożenia skargi, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół (notatkę), którą podpisuje wnoszący oraz przyjmujący zgłoszenie – zał. nr 7.
  2. Skargi i wnioski nie należące do kompetencji szkoły przekazywane są, po uprzednim zarejestrowaniu, do wnoszącego ze wskazaniem właściwego adresata - zał. nr 6.
  3. Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrywania.
  4. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków. Rejestracja następuje poprzez wpisanie na obwolucie skargi/wniosku numeru obowiązującego w dokumentacji skargi/wniosku składającego się z:
  • symbolu klasyfikacyjnego rzeczowego wykazu akt,
  • kolejnego numeru z rejestru,

Ponadto Dyrektor wpisuje termin ich załatwienia.

  1. Jeżeli rozpatrzenie wniosku lub skargi wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, w zależności od tego kogo dotyczy, wskazane niżej osoby zbierają niezbędne informacje, a więc jeśli:
  • skargę składa uczeń lub rodzic na postępowanie innego ucznia – wyjaśnieniem skargi zajmuje się wychowawca, pedagog,
  • skargę składa uczeń lub rodzic na postepowanie nauczyciela – wyjaśnieniem skargi zajmuje się pedagog lub dyrektor,
  • skargę składa nauczyciel na postępowanie ucznia – wyjaśnieniem skargi zajmuje się wychowawca, pedagog lub dyrektor,
  • skargę składa nauczyciel na postepowanie innego nauczyciela – wyjaśnieniem skargi zajmuje się dyrektor.
  1. Kontrolę nad realizacją rozpatrywania skargi i wniosków sprawuje Dyrektor Szkoły.

Rozdział II

Rozpatrywanie skarg i wniosków:

  1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku należy sporządzić dokumentację zawierającą:
  • oryginał skargi/wniosku,
  • notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku
    i wynikach postępowania wyjaśniającego,
  • materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku (oświadczenia, opinie, kserokopie dokumentów, wyciągi),
  • odpowiedź do wnoszącego, informującą o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
  • pismo do organu prowadzącego, jeśli wymaga tego sprawa.
  1. Odpowiedź na skargę/wniosek winna zawierać:
  • oznaczenie organu, od którego pochodzi,
  • wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem
    się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
  • faktyczne i prawne (z podaniem podstawy prawnej) uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
  • imię i nazwisko, podpis i stanowisko osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
  1. Projekt odpowiedzi na skargę/wniosek. Osoba rozpatrująca sprawę, po uprzednim parafowaniu jej, przekazuje do podpisu Dyrektorowi.
  2. Pełną dokumentację po zakończeniu sprawy, nie później niż 7 dni po otrzymaniu potwierdzenia odbioru odpowiedzi na skargę/wniosek, przekazuje się Dyrektorowi, potwierdzając ten fakt własnoręcznym podpisem w rejestrze skarg i wniosków.
    Na obwolucie skargi/wnioski, na której zamieszcza się spis dokumentów zgromadzonych w trakcie załatwiania skargi/wniosku, powinien znajdować się również podpis Dyrektora Szkoły.
  3. W przypadku wydania nauczycielowi/pracownikowi zaleceń przez osobę rozpatrującą skargę/wniosek należy kopię tego pisma dołączyć do dokumentacji wymienionej
    w ust. 4. Kontrolę z wykonania wydanych zaleceń przeprowadza osoba wydająca je.
  4. Za jakość i prawidłowe wykonanie, załatwienie skargi/wniosku odpowiadają osoby,
    na które dekretowano wniosek/skargę.

 

Rozdział III

 

Terminy:

  1. Termin rozpatrzenia skargi/wniosku wynosi, z zastrzeżeniem ust.2, do miesiąca od dnia wpływu.
  2. Ustala się następujące terminy rozpatrywania skarg i wniosków:
  • do 2 miesięcy, gdy skarga lub wniosek jest szczególnie skomplikowany,
  • do 7 dni należy:
  1. zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
  2. przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodu przesunięcia, jeżeli
    nie ma możliwości ich załatwienia w określonym terminie,
  3. zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
  4. udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

POSTĘPOWANIE PRZY ROZPATRYWANIU SKARG I WNIOSKÓW

 

  1. Przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku – zał. nr 1.
  2. Analiza treści skargi/wniosku.
  3. Wyłonienie i wyszczególnienie zarzutów.
  4. Jeżeli z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego skargę do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpatrywania – zał. nr 2.
  5. Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.
  6. Zaplanowanie trybu i działań (czynności) postępowania wyjaśniającego.
  7. W przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie, pisemne zawiadomienie osobę wnoszącą, zgodnie z zał. nr 3 i 4.
  8. Przeprowadzanie zaplanowanych działań i czynności oraz zebranie materiałów.
  9. Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie
    się do stanu prawnego i zasadności zarzutów.
  10. Wyszczególnienie innych spostrzeżeń niezwiązanych ze skargą/wnioskiem,
    a wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
  11. Redagowanie uwag i wniosków oraz określenie przyczyn sytuacji zaistniałej
    w szkole/placówce.
  12. Sporządzenie notatki służbowej wg wzoru – zał. nr 5.
  13. Opracowanie projektu odpowiedzi do wnoszącego o wynikach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych innych działaniach związanych z załatwieniem sprawy oraz jej skonsultowanie z Dyrektorem Szkoły.
  14. Przesłanie do wnoszącego informacji pisemnej o wynikach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, rozstrzygnięciach, podjętych działaniach.
  15. Przesłanie do szkoły informacji o wynikach załatwienia skargi/wniosku z ewentualnymi zaleceniami (z terminem i podstawą prawną), pouczeniem, uwagami, wskazaniami itp.
  16. Sformułowanie wniosków do dalszej pracy – w aspekcie poprawy pracy szkoły.