Regulamin konkursów przedmiotowych
Regulamin konkursów przedmiotowych i tematycznych
dla uczniów Szkoły Podstawowej w Kaplonosach
§ 1
Postanowienia ogólne
-
Regulamin konkursów nie może być zmieniony w ciągu roku szkolnego.
-
Uczeń ma prawo przystąpić do każdego wybranego przez siebie konkursu.
-
Uczniowie przystępują do konkursów dobrowolnie.
-
W kolejnych etapach konkursów uczestniczą tylko uczniowie wyłonieni w drodze eliminacji
niższego stopnia.
-
Nauczyciele przygotowujący uczniów do konkursu mają obowiązek zapoznać uczniów
i rodziców z regulaminem.
-
Uczestnik konkursu przystępując do wszystkich eliminacji, powinien mieć przy sobie
aktualną legitymację szkolną i okazać ją komisji.
-
Rozwiązania zadań konkursowych uczniowie zapisują długopisem lub piórem (kolor tuszu,
atramentu – czarny lub niebieski).
-
Wymagania edukacyjne i kryteria oceny, obowiązujące we wszystkich konkursach, są
jednakowe dla każdego uczestnika.
-
Przy organizacji eliminacji uwzględnia się potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo oraz przewlekle chorych.
-
Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów dla etapów konkursów przeprowadzanych w szkole, jeżeli uczeń nie przystąpił do eliminacji w wyznaczonym terminie z powodu choroby, sytuacji losowej, udziału w innych konkursach.
-
Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu i zakresu treści
programowych wszystkich konkursów oraz ustalonych przez komisje konkursowe kryteriów
oceny wiedzy i umiejętności uczniów.
-
Zadania konkursowe do czasu rozpoczęcia eliminacji stanowią tajemnicę służbową.
§ 2
Organizacja i przebieg eliminacji pierwszego etapu (szkolnego)
-
Za organizację, przeprowadzenie i nadzór nad pierwszym etapem (szkolnego) konkursu odpowiada dyrektor szkoły.
-
Dyrektor szkoły zapoznaje nauczycieli, uczniów i rodziców z regulaminem konkursów.
-
Załącznikiem do regulminu konkursów jest corocznie opracowany harmonogram eliminacji szkolnych (załącznik nr 1) oraz zakres treści programowych i kryteria oceniania (załącznik nr 2).
-
Dyrektor szkoły powołuje komisję odpowiedzialną za przygotowanie arkusza konkursowego, opracowanie kryteriów oceniania i ocenę zadań uczniów.
-
Arkusz konkursowy dopuszcza do wykorzystania w eliminacjach szkolnych dyrektor szkoły,
składając podpis na stronie tytułowej.
-
Dyrektor powołuje komisje przeprowadzające eliminacje szkolne. W skład komisji wchodzą nauczyciele, którzy nie są specjalistami w dziedzinie, której dotyczy dany konkurs.
-
Uczniowie informowani są o uzyskanych wynikach w ciągu dwóch dni od dnia przeprowadzonych eliminacji.
-
Uczniowie mają prawo do wglądu do pracy konkursowej w dniu ogłoszenia wyników eliminacji oraz w dniu następujący po nim. Prace można oglądać w gabinecie dyrektora szkoły i w jego obecności, po wcześniejszym uzgodnieniu, w godzinach 9.00 – 13.00.
-
Dyrektor zbiera dokumentację eliminacji szkolnych i przekazuje wymagane dokumenty do wojewódzkiej Komisji Konkursowej.
-
Dyrektor zgłasza elektronicznie uczniów, którzy uzyskali co najmniej 27 punktów i odpowiada za bezbłędne podanie ich danych.
-
-
Uczestnik eliminacji szkolnych, jego rodzice/prawni opiekunowie mają prawo odwołać się
od wyniku konkursu na etapie szkolnym w ciągu dwóch dni od ogłoszenia wyników.
-
Odwołania od decyzji komisji szkolnej należy kierować do dyrektora szkoły w nieprzekraczalnym terminie 2 dni roboczych od daty ogłoszenia wyników konkursu.
-
Odwołanie powinno zawierać analizę rozwiązań tych zadań, które należy, według osoby odwołującej się ponownie sprawdzić i ocenić.
-
Odwołanie zostanie rozpatrzone przez komisję odwoławczą w ciągu trzech dni od daty złożenia. Decyzje komisji odwoławczej są ostateczne.
-
Odwołanie wniesione z naruszeniem wymienionego powyżej terminu lub bez uzasadnienia nie będzie rozpatrywane przez komisję odwoławczą.
-
Do etapu okręgowego kwalifikuje się uczniów, którzy w eliminacjach szkolnych osiągnęli co najmniej 90% możliwych do uzyskania punktów, czyli 27. W konkursie ortograficznym do eliminacji okręgowych przechodzi uczeń, który popełnił najwyżej 3 błędy ortograficzne i 5 błędów interpunkcyjnych.
-
Konkurs przedniotowy rozpoczyna się o godzinie 9 w dniu określonym w harmonogramie i trwa 60 minut. Odpowiednio wcześniej należy przeprowadzić czynności organizacyjne. Czas pisania dyktanda: 45 minut po odliczeniu czynności organizacyjnych. Do czasu pisania nie zalicza się czasu wstępnego i końcowego odczytania całego dyktanda.
-
Dokumentacja eliminacji szkolnych obejmuje:
-
protokół przebiegu eliminacji pierwszego etapu (wzór nr 1);
-
oświadczenia rodziców uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do etapu drugiego (wzór nr 2);
-
arkusze konkursowe z rozwiązaniami uczniów i oświadczenia rodziców dołączone do
każdego arkusza;
-
oświadczenie dyrektora szkoły (wzór nr 3);
-
kryteria oceniania zadań konkursowych.
-
Dokumentacja eliminacji szkolnych wszystkich konkursów, które odbyły się w danej szkole, przekazywana do przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji Konkursowej obejmuje:
-
Opieczętowaną koperta podpisana „Protokoły i oświadczenie dyrektora szkoły“ zawierająca protokoły przebiegu eliminacji i oświadczenie dyrektora szkoły oraz protokoły przebiegu eliminacji tych konkursów, w których żaden uczeń nie zakwalifikował się do etapu drugiego (wówczas nie zawierają nazwisk uczniowskich).
-
kolejne opieczętowane koperty opisane według wzoru: powiat, gmina, nazwa szkoły, nazwa konkursu, liczba arkuszy, liczba oświadczeń, zawierające opieczętowane arkusze konkursowe z rozwiązaniami uczniów, którzy uzyskali co najmniej 27 punktów, spięte z oświadczeniami rodziców.
§ 3
Organizacja i przebieg eliminacji drugiego etapu
-
Eliminacje drugiego etapu przeprowadzane są w macierzystych szkołach uczniów
zakwalifikowanych do drugiego etapu.
-
Dyrektor szkoły powołuje szkolne komisje przeprowadzające eliminacje drugiego etapu co
najmniej na trzy dni przed terminem konkursu wskazanym przez Kuratora Oświaty. Członkami komisji są nauczyciele, którzy nie są specjalistami w dziedzinie, której dotyczy dany konkurs.
-
W dniu konkursu dyrektor szkoły pobiera drogą elektroniczną arkusze zadań konkursowych.
-
Uczeń rozpoczyna pracę z arkuszem punktualnie o godzinie 9.00. Odpowiednio wcześniej
należy przeprowadzić czynności organizacyjne.
-
Za rzetelność i prawidłowość przebiegu pracy komisji przeprowadzającej eliminacje
drugiego etapu konkursu odpowiada dyrektor szkoły.
-
Po zakończeniu pracy przez uczniów, komisja w obecności ucznia pakuje prace uczniów do
ostemplowanej pieczęcią szkoły koperty, którą zakleja i opisuje według wzoru:powiat, gmina, nazwa szkoły, nazwa konkursu, liczba arkuszy oraz sporządza protokół (wzór nr 4). Tak przygotowaną kopertę i protokół przekazuje dyrektorowi szkoły.
-
Dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona w dniu konkursu dostarcza zapakowane
prace i niezapakowany protokół do właściwego oddziału zamiejscowego Kuratorium
Oświaty w Lublinie.
-
Do etapu wojewódzkiego zostaną zakwalifikowani uczniowie, którzy zdobyli co najmniej
80% możliwych do uzyskania punktów. W konkursie ortograficznym nie obowiązuje przyjęty
dla innych konkursów próg procentowy. O przejściu do następnego etapu decyduje liczba
błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.
-
Wyniki drugiego etapu konkursów będą publikowane na stronie internetowej LSCDN
www.lscdn.pl (w zakładce Konkursy przedmiotowe) zgodnie z Terminarzem eliminacji konkursów organizowanych przez Lubelskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
-
Zainteresowany uczeń, rodzic/opiekun prawny ma możliwość indywidualnego wglądu
do pracy konkursowej zgodnie z Terminarzem eliminacji konkursów organizowanych przez
Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 dla uczniów szkół podstawowych i
gimnazjów.
-
Ewentualne odwołanie od wyniku uzyskanego przez ucznia powinno zawierać analizę
rozwiązań tych zadań, które należy, według osoby odwołującej się, ponownie sprawdzić
i ocenić. Pismo odwołujące się od oceny WKK mogą złożyć uczeń lub rodzice/opiekunowie
prawni, kierując je do Przewodniczącej WKK w nieprzekraczalnym terminie 3 dni roboczych
od daty ogłoszenia wyników konkursu. Zostanie ono rozpatrzone przez komisję odwoławczą
w ciągu dwóch tygodni od daty złożenia. Decyzje komisji odwoławczej są ostateczne.
Odwołanie wniesione z naruszeniem wymienionego powyżej terminu lub bez uzasadnienia
nie będzie rozpatrywane przez komisję odwoławczą.
§ 5
Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na poszczególnych etapach konkursów
-
W pierwszym etapie konkursów zakres wiedzy i umiejętności obowiązujących ucznia
określa komisja powołana przez dyrektora szkoły.
-
W drugim i trzecim etapie konkursów zakres wiedzy i umiejętności obowiązujących ucznia
określa WKK powołana przez Lubelskiego Kuratora Oświaty w odrębnym dokumencie, który
zostanie opublikowany na stronie LSCDN www.lscdn.pl do 30 września 2016 r.
-
Konkursy przedmiotowe obejmują wymagania wskazane w podstawie programowej oraz
treści poszerzające zakres podstawy programowej.
-
Konkursy tematyczne obejmują wymagania związane z wybranym przedmiotem lub
blokiem przedmiotowym.
§ 6
Ogólne zasady oceniania prac konkursowych
-
W ocenie wiedzy i umiejętności prezentowanych przez uczniów w eliminacjach wszystkich
konkursów stosuje się strategię analityczną lub holistyczną.
-
Ocena wiedzy i umiejętności prezentowanych przez uczniów w eliminacjach wszystkich
konkursów ma charakter różnicujący.
-
W pierwszym etapie konkursów arkusze rozwiązań uczniów ocenia komisja powołana przez
dyrektora szkoły.
-
W drugim i trzecim etapie konkursów arkusze rozwiązań uczniów ocenia niezależna komisja
powołana przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Harmonogram eliminacji szkolnych Załącznik nr 1
działanie |
odpowiedzialny |
data |
Powołanie komisji odpowiedzialnej za przygotowanie arkuszy konkursowych, kryteriów oceniania, oceny zadań konkursowych |
dyrektor |
15.09.2016r. |
Powołanie szkolnych komisji konkursowych do nadzoru eliminacji szkolnych |
dyrektor |
27.09.2016r. |
Dopuszczenie arkuszy konkursowych do eliminacji szkolych |
dyrektor |
Do 30.09.2016r. |
Konkurs z języka angielskiego |
Szkolna Komisja Konkursowa |
3.10.2016r. |
Konkurs ortograficzny |
Szkolna Komisja Konkursowa |
4.10.2016 |
Konkurs matematyczny |
Szkolna Komisja Konkursowa |
5.10.2016r. |
Konkurs z przyrody |
Szkolna Komisja Konkursowa |
7.10. 2016r. |
Przekazanie dokumentacji z eliminacji szkolnych do przewodniczącegoWojewódzkiej Komisji Konkursowej |
dyrektor |
21.10.2016 |
Zgłoszenie w wersji elektronicznej uczniów, którzy zakwalifikowali się do II etapu |
dyrektor |
21.10.2016 |
Powołanie szkolnych komisji przeprowadzających eliminacje II etapu |
dyrektor |
Najpóźniej trzy dni przed terminem wskazanym w regulaminie ogłoszonym przez KO |
Pobranie drogą lektroniczną arkuszy konkurowych arkuszy konkursowych |
dyrektor |
7.30-8.30 w dniu konkursu |
Dostarczenie zapaowanych prac i niezapakowanego protokołu (wzór nr 4) do Kuratorium |
Dyrektor lub osoba upoważniona |
W dniu konkursu |
Załacznik nr 2
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
WYMAGANYCH NA I ETAPIE KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Zakres materiału dla wszystkich trzech etapów konkursu obejmuje treści i osiągnięcia z języka angielskiego zawarte w podstawie programowej.
Forma:
1.Test umiejętności czytelniczo - językowych w formie zadań zamkniętych takich jak np.:
- zadania wyboru wielokrotnego, w których uczeń wybiera poprawną odpowiedź spośród kilku podanych propozycji,
- zadania na dobieranie, w których uczeń łączy ze sobą (przyporządkowuje do siebie) odpowiednie elementy (np. słowa, wyrażenia, fragmenty tekstu, ilustracje)
- odpowiadanie na pytania do tekstu
2.Sprawność pisania nie jest sprawdzana w I etapie.
Wymagane treści:
ZAKRES LEKSYKALNY:
1) człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania),
2) dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
3) szkoła (przedmioty nauczania, przybory szkolne),
4) praca (popularne zawody),
5) życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego),
6) żywienie (artykuły spożywcze, posiłki),
7) zakupy i usługi (rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie),
8) podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata),
9) kultura (święta, obrzędy),
10) sport (popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy),
-
zdrowie (samopoczucie, higiena codzienna),
-
świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz)
ZAKRES GRAMATYCZNY:
Czasy:
Present Simple
Present Continuous
Present Perfect Simple
Present Perfect Continuous
Past Simple (czasowniki regularne i nieregularne)
Past Continuous
Future Simple
Going to - dla wyrażenia przyszłości zamierzenia, intencje.
Czasownik:
Czasownik to be – formy teraźniejsze i przeszłe (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Czasownik have got (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Czasowniki like, love, hate, want (twierdzenia, przeczenia).
Czasowniki modalne: can, could, should, must, mustn't, will, would (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Konstrukcja have to.
Konstrukcja What about... ., Let's....
Wyrażenie would like to.
Tryb rozkazujący
Konstrukcje czasownikowe z -ing i to.
Rzeczownik:
liczba pojedyncza i mnoga (regularna i nieregularna),
rzeczowniki używane wyłącznie w liczbie mnogiej,
rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
forma dzierżawcza (dopełniacz saksoński: Ania's pen),
określenia few/a few, little/a little, some, any, many, much,
Rodzajnik:
określony the.
nieokreślony a/an.
Przymiotnik:
określające kolor, kształt, rozmiar, jakość, narodowość,
stopniowanie przymiotników,
szyk przymiotników,
przymiotniki dzierżawcze (my, your etc.),
konstrukcja z too i enough np.: too weak, tall enough.
Przysłówki:
częstotliwości, kierunku, sposobu,
pozycja przysłówków w zdaniu
stopniowanie przysłówków sposobu,
konstrukcje porównawcze z użyciem przysłówków (as... as...)
Zaimki:
osobowe (ja, to itp.),
zaimki wskazujące this/that, these/those,
bezosobowe (somebody, something, anybody itp),
zwrotne (myself, yourself itp)
Przyimki:
miejsca, czasu, celu, ruchu
Spójniki:
najczęściej używane: and, as, but, because, if, or, so, while, when.
Tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych.
Pytania how many, how much.
Pytajniki where, when, what, how, who. which, why. who, whose.
Pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no.
Konstrukcja there is, there are (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Liczebniki główne i porządkowe.
KRYTERIA OCENIANIA -JĘZYK ANGIELSKI
Za poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje jeden punkt.
Za odpowiedź niepoprawną lub niepełną uczeń otrzymuje 0 punktów.
Do następnego etapu kwalifikuje się uczeń, który uzyskał minimum 27 punktów (na 30 możliwych).